Fashion Revolution Week (NL/EN)
(For English, see below)
Vandaag begint Fashion Revolution Week, een jaarlijks wederkerende campagne voor eerlijke mode die is opgestart om de ramp van de Rana Plaza te herdenken, de Bengaalse textielfabriek die in 2013 instortte, wat het leven kostte aan 1.138 textielarbeiders.
Fashion Revolution Week 2020 is er eentje in mineur
Er is nog een lange weg te gaan voordat de modewereld eerlijk, duurzaam en transparant is. En jammer genoeg zorgt het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2 nog voor meer obstakels op die weg. Grote ketens trekken reeds geproduceerde orders weer in, nieuwe orders worden uitgesteld of beperkt in aantal, de lockdown verhindert textielarbeiders om (veilig) te werken, een groot aantal arbeiders verliest zijn werk en heeft in vele gevallen geen recht op een (waardige) uitkering.
Onze partners
De kleine merken waarmee we samenwerken doen hun best om het zowel voor henzelf als voor hun producenten draaglijk te houden: door bv. kledingarbeiders met een naaimachine thuis te laten naaien, technisch werkloze arbeiders door te betalen, mondmaskers te laten maken voor particulieren (hierover later meer), of giften op te halen om officiële mondmaskers te laten maken om aan ziekenhuizen te doneren. Zo proberen ze hun personeel zo veel mogelijk veilig aan het werk te houden en in hun levensstandaard te voorzien.
Medewerkers van Coq en Pâte (foto genomen vóór de coronacrisis)
Slow fashion
Onze leveranciers hebben sowieso al een meer revolutionaire manier van werken: ze werken niet met 4-6 nieuwe seizoenen per jaar waarbij alle "oude" artikelen vervangen worden door nieuwe. Er komen regelmatig nieuwe items bij, maar dat wil niet zeggen dat de oudere collecties moeten worden afgedankt (of in vele gevallen weggegooid). We kiezen daarentegen allen voor mooie, maar relatief tijdloze designs waardoor vele artikelen jarenlang in voorraad kunnen blijven. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we onze klanten geen kortingen gunnen, wel dat met een faire manier van werken de winstmarges veel kleiner zijn waardoor de kortingen jammer genoeg ook kleiner zijn. We hopen dit te compenseren door onze klanten blij te maken met kleding van goede kwaliteit die op ethische en ecologische wijze vervaardigd is.
Door de lockdown zijn er natuurlijk geen real life-evenmenten om de campagne in de kijker te zetten, maar er zijn wel online events te vinden via de Facebookpagina of website van Fashion Revolution België.
Het jaarlijkse Fair Fashion Fest in Gent, waarop je ons ook zal kunnen vinden, is uitgesteld tot 28-29 november.
Today is the first day of Fashion Revolution Week, an annual campaign for fair fashion which marks the anniversary of the Rana Plaza factory collapse in 2013, where 1.138 people were killed and many more were injured.
Not much to celebrate
There is still a long road ahead before the fashion industry will be fair, durable and transparent. And sadly, the new coronavirus SARS-CoV-2 is a very big obstacle. Large fashion chains withdraw already produced orders, new orders are postponed or limited in number, the lockdown prohibits textile worker to work (safely), a lot of them have lost their jobs and for many of them that means they will have no income.
Our partners
The small brands we have in our webshop all try their best so that their workers can maintain a sustainable livelihood. Textile workers who own a sewing machine can work from home, people whose factory is closed still get paid, the workers that still can safely work in their factory make cloth masks for non-medical purposes (more on that later) or make official medical masks that are donated to hospitals.
Textile workers in the Coq en Pâte factory (picture taken before the coronavirus outbreak)
Slow fashion
Our suppliers already work in a more revolutionary way: they don't replace every "old" item (i.e. from the previous season) at the launch of the new season collection. They regularly make new items, but that doesn't mean the older items lose their value (or get burned or thrown away). We all work with beautiful, but relatively timeless designs which make it possible to keep them in stock for a long time, sometimes even years. This obviously doesn't mean that we don't want to give our customers a nice discount. It only means that our margins are a lot smaller which unfortunately also makes our discounts smaller. We hope we can compensate this by making our customers happy with high-quality clothing that is manufactured in an ethical and eco-friendly manner.
If you want more information about Fashion Revolution Week and the online events that are planned, you can visit the official website or Facebook page.
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.