fair ★ eco-friendly ★ geeky ★ pockets

Wat doet 'Wolk in mijn hoofd'? (De Warmste Week, deel 2)

Logo Warmste Week

Na een succesvolle inzamelactie tijdens de Warmste Week in 2018, werd in augustus een sensibiliseringswebsite gelanceerd: Wolk in mijn hoofd. De website is een initiatief van het Gents Netwerk voor Perinatale Mentale Gezondheid, dat verschillende hulpverleners, gezondheidswerkers en ervaringsdeskundigen bijeenbrengt. Onder meer Kind & Gezin, de Moeder-babyeenheid Karus, en mama's die postnatale depressies hebben moeten verwerken, maken deel uit van het netwerk.

Intussen is 'Wolk in mijn hoofd' naast een website ook een vzw in oprichting. Deze vereniging wil mee zorgen voor de verbetering van de preventie, de diagnose en de behandeling van mentale problemen tijdens de zwangerschap tot één jaar na de bevalling. Dit door aandacht te besteden aan de bredere psychosociale context van de moeder en door samenwerking te bevorderen tussen de verschillende gezondheidswerkers en instellingen.

 

Waar gaan de centen voor deze Warmste Week-actie naartoe?

Wolk in mijn hoofd wil ervoor zorgen dat mentale problemen zoals depressies, angststoornissen en psychoses tijdens en na de zwangerschap bespreekbaar worden. Dit doen ze door ouders en hun omgeving te informeren. Zodat ouders hulp durven zoeken en op begrip kunnen rekenen.

Op de website vind je onder andere getuigenissen, een Eerste Hulp Bij Wolken en ook waar je terecht kan. Een website onderhouden brengt altijd kosten mee, ook al draait die voornamelijk op vrijwilligers. De website zal nog uitgebreid worden met meer informatie en er zal ook aandacht besteed worden aan psychische problemen die ook bij de vader of meemoeder kunnen optreden. Verder zullen er nieuwe sensibiliseringsacties worden opgestart, onder meer via Kind & Gezin, materniteiten en crèches. Daarnaast zal de vzw ook opleidingen uitwerken voor professionele zorgverleners die met jonge moeders in contact komen.

Wolk in mijn hoofd is ook te vinden op Facebook en Instagram.

We willen jonge ouders met psychische problemen een hart onder de riem steken en kiezen daarom tijdens deze Warmste Week voor 'Wolk in mijn hoofd' als goed doel. Voor elk accessoire dat wordt verkocht van 2 december tot 23 december gaat er 10 % van de verkoopprijs naar deze vzw. Je kan je bestelling ook laten inpakken in het officiële Warmste Week-inpakpapier voor € 2 per product, hiervan gaat de volledige opbrengst naar Wolk in mijn hoofd.

Good moms have scary thoughts

(Illustratie uit het boek Good Moms have Scary Thoughts van Karen Kleiman en Molly McIntire)

UPDATE: De bachelorscriptie over Wolk in mijn hoofd van oprichtster Friedl  is genomineerd voor de Vlaamse Scriptie en kan je hier lezen.

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd